02 april 2015

Ett rum i mitt huvud

Jag fattar att Virginia Wolf är ett geni, hon har ju bland annat skrivit det här:

"For masterpieces are not single and solitary births; they are the outcome of many years of thinking in common, of thinking of the body of the people, so that the experience of the mass is behind a single voice."

Ändå har jag inte lyckats ta mig igenom A room of one's own, kanske för att jag envisas med att försöka läsa den på engelska. Men jag tror att jag fattar poängen; vikten av att ha ett eget rum, en egen plats, ett eget utrymme för att kunna skapa. Det tycks vara svårt att göra sig platsen, och lite svårare för kvinnor.

Fastän jag bor ensam i min hyrestvåa och har såväl soffa som köksbord och sybord där jag kan sitta eller ligga och tänka, sy och sticka så tänker jag på det där. Den där platsen måste ju också finnas i hjärnan. Det må så vara att inga utav mina tankar är nya, men det är ändå jag som väljer vad av allt som strömmar ut ur tv, radio, fb, arbetskamrater, vänner och familj som jag vill processa och omformulera.

Jag måste städa i det där rummet hela tiden. Kolla över möblerna och fundera på om jag verkligen har valt dem själv eller om nån gammal vän lämnat kvar dem som en välment gåva. Ibland öppnar jag dörren och flyttar ut en ranglig stol i hallen utanför. Fluffar upp en kudde i soffan. Får en sticka när jag drar handen över sybordet som jag slipat själv, tydligen inte tillräckligt väl. Suger i mig en droppe blod. Lyssnar till tystnaden i mitt rum. I mitt huvud.

Blå mössa: 96 m bomullsgarn på 4 mm strumpstickor, falsk patentstickning. Varv1: x 3 räta m, 1 avig m, upprepa från x varvet ut. Varv2: x 2 räta m, 1 avig m, 1 rät m, upprepa från x varvet ut. Upprepa varv 1 och varv 2 i lagom längd. Börja med att ta in 1 m ca var 12 m 2 varv med 3 varv emellan. Öka hoptagning till vartannat varv. Dra ihop de sista m i toppen.
Mossgrön mössa: 50 m angoragarn på 5 mm stickor. Mössan stickas med slätstickning på tvären, som om man vore på väg att göra en halsduk. Sticka tills stycket går runt huvudet. Sy ihop kortändarna och dra en tråd genom maskorna i ena öppningen av tuben. Nederkanten rullar in sig lite när man använder mössan.

Inga kommentarer: